Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

w Szkole Językowej „Angielski z Pasją”

zwany dalej “Szkołą”.

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez lektorów i innych pracowników Szkoły oraz podmiotów współpracujących i współdziałających ze Szkołą są działania mające na celu dobro dziecka i poszanowanie jego praw. Lektor / pracownik / współpracownik Szkoły traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Podkreśla się niedopuszczalność stosowania wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.
Lektor / pracownik Szkoły realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Szkoły i procedur określonych w niniejszym dokumencie oraz swoich kompetencji.
Niniejszy system ochrony dzieci przed krzywdzeniem określają procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, a w przypadku, gdy do tego doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków oraz wskazuje odpowiedzialność personelu Szkoły za bezpieczeństwo dzieci do niej uczęszczających.

Podstawy prawne Standardów Ochrony Małoletnich
Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. Z 2020 r. poz. 1359)
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Poz. 1606) oraz innych
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. Z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
Art. 221 oraz art. 221a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510).
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152).

§ 1.
Definicje
Lektorem / pracownikiem Szkoły jest osoba zatrudniona na podstawie umowy
o pracę lub umowy zlecenia (w tym B2B), zwany dalej Personelem.
Podmiotem współpracującym i współdziałającym – są podmioty świadczące przez Szkołę usługi dydaktyczne i opiekuńczo-wychowawcze.
Dyrektorem – jest osoba, która jest uprawniona do podejmowania decyzji, w tym sprawującą nadzór nad realizacją Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.
Dzieckiem/małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka,
w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, a także rodzic zastępczy.
Zgoda rodzica dziecka – oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka,
a w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, koniecznym jest poinformowanie rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
Krzywdzenie dziecka – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, również przez Personel.
Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez dyrektora Szkoły pracownik, sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

§ 2.
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

Personel Szkoły posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka oraz symptomy krzywdzenia dzieci.
W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka dyrektor Szkoły podejmuje rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia, motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
Personel Szkoły monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
Personel Szkoły zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji pracownik Szkoły–dziecko i dziecko – dziecko ustalone w szkole. Zasady stanowią Załącznik 2 do niniejszych Standardów.
Rekrutacja personelu Szkoły odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji. Zasady stanowią Załącznik 1 do niniejszych Standardów.

§ 3
Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

W przypadku podjęcia przez personel Szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, obowiązkiem jest sporządzenie notatki służbowej i przekazanie uzyskanej informacji dyrektorowi.
Po uzyskaniu informacji, dyrektor wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu. Na podstawie rozmów z rodzicami dyrektor Szkoły powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, personelem i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
podjęcia przez Szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa,
w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
wsparcia, jakie Szkoła oferuje dziecku;
skierowania dziecka do specjalistycznej formy pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

W przypadkach bardziej skomplikowanych:
(dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego
i psychicznego o dużym nasileniu)
Dyrektor Szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: kierownictwo Szkoły oraz inni pracownicy Szkoły mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny), który sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w ust.3 powyżej.
W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenie dziecka zgłoszą rodzice/opiekunowie dziecka – dyrektor szkoły zobowiązany jest powołać zespół interwencyjny, który wzywa rodziców/opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany jest przez dyrektora Szkoły opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

4. Dyrektor Szkoły informuje opiekunów o obowiązku Szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej placówki (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia
i skorelowanej z nim interwencji.
3. Po poinformowaniu opiekunów przez dyrektora Szkoły – zgodnie z ust. 4 powyżej – składa się zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek
o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
5. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik 3 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do kwestionariusza małoletniego.
6. Personel i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

§ 4
Zasady ochrony wizerunku dziecka

Szkoła uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia ochronę wizerunku oraz najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, które umieszczone są na stronie internetowej activecom.com.pl w zakładce RODO oraz Załączniku nr 4.
Personelowi Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Szkoły bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
Upublicznienie przez Personel wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.

§ 5
Zasady dostępu dzieci do Internetu

Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed z przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności na komputerach, których używają dzieci, należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu stanowią Załącznik 5 do niniejszych Standardów. Personel Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez dzieci podczas lekcji. Osoba odpowiedzialna za Internet w porozumieniu z dyrektorem Szkoły zapewnia, aby sieć internetowa organizacji szkoły była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami.

§ 6
Monitoring stosowania Standardów
Osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w szkole jest dyrektor.
Osoba, o której mowa w ust. 1 powyżej, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów
i prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Standardach.
Osoba, o której mowa w ust. 1 powyżej, przeprowadza wśród personelu Szkoły, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik 6 do niniejszych Standardów. W ankiecie personel może proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w Szkole.
Osoba, o której mowa w ust.1 powyżej, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników Szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu,
a następnie wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza personelowi dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.

§ 7
Przepisy końcowe

Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
Ogłoszenie następuje w poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń lub w widocznym miejscu w siedzibie Szkoły lub przez przesłanie tekstu Standardów drogą mailową elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Szkoły.
Załączniki do Standardów Ochrony Małoletnich stanowią ich integralną część.

Załączniki :
Załącznik nr 1 – ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU
Załącznik nr 2 – ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL-DZIECKO- DZIECKO-PERSONEL
Załącznik nr 3- KARTA INTERWENCJI
Załącznik nr 4 – WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZASAD OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA I DANYCH OSOBOWYCH
Załącznik nr 5- ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
Załącznik nr 6- ANKIETA MONITORUJĄCA
Załącznik nr 7 – OŚWIADCZENIE O ZAPOZNANIU SIĘ ZE STANDARDAMI
Załącznik nr 8 – OŚWIADCZENIE OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA REALIZACJĘ I PROPAGOWANIE STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
Załącznik nr 9 – REJESTR INTERWENCJI I ZGŁOSZEŃ